Tuesday, December 13, 2011




Tidak MUDAH tersenyum ketika hati menangis dan terhiris
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyedari itu sebahgian dari kasih Ilahi
Agar Allah memindahkan kebaikan-kebaikan orang yang menyakiti kita

Tidak MUDAH bangkit dalam keadaan murung
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyedari...
Bahwa Allah sedang menyapa dengan cinta-Nya Agar kita bertambah tabah dan kuat

Tidak MUDAH memberi ketika diri sendiri dalam kekurangan
Tapi akan terasa INDAH ketika kita mampu membahagiakan orang lain
Bukan membahagiakan diri sendiri

Tidak MUDAH memaafkan ketika kita dibenci dan di hina
Tapi akan terasa INDAH kalau itu sebahgian dari penyucian diri...
Dan ikhlas hanya mengharap redha Ilahi

Tidak MUDAH melupakan kegagalan ketika kita masih berkubang didalamnya
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari itu adalah awal dari kesuksesan kita

Tidak MUDAH melupakan masa lalu yang menyakitkan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari itulah jalan yang harus ditempuh
Untuk mengawali kebahagiaan yang akan diberikan Allah sebagai penggantinya

Tidak MUDAH menghilangkan duka kerna kehilangan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari...
Bahwa Tuhan telah meminjamkan kepada kita beberapa saat

Tidak MUDAH menghadapi penderitaan dan cubaan yang terus mendera
Tapi akan terasa INDAH ketika menambahkan kesabaran dan rasa syukur
Dan menyedari itu sebahgian dari cara Allah menyayangi hambanya...
Seperti Allah menyayangi para Nabi dan Rasul-Nya.
~QD~

Thursday, October 13, 2011

Tips Untuk Mempertingkatkan Potensi Anak

Ada sebanyak 501 tips yang diberikan oleh penulis

iaitu Robert D. Ramsey untuk mempertingkatkan potensi

anak-anak anda dan seterusnya menempatkan anak-anak

anda dikalangan winners. Tips ini menurut penulis jika

diamalkan mampu menjadikan anak-anak kita sebagai

winners. Penulis berpendapat apa yang membezakan

antara winners dan losers adalah mudah iaitu:-

Winners percayakan diri mereka dan boleh membayangkan

diri mereka dikalangan orang yang berjaya sementara

losers merasakan diri mereka tidak boleh.

Tips:

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan

yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan

menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri.

(Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah

digalakkan).

2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian

menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan

mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang

jarang dipeluk)

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang

(Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin

diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat

kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah

ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap

kebaikan yang dilakukannya).

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang

itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara

berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang

berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin

mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan

keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan

anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan

tak akan kembali).

7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak,

janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan

anak-anak merasakan diri mereka beban.

8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan

dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu

giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak

anda tentang giliran untuk bercakap)

9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka

memerlukannya.

10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk

menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak

menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi

yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan

membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg

daripada persekitaran yang menghargai akan belajar

menghargai orang lain).

12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan

pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan

kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah,

peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan

dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan

kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.

14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri

mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka

juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang

kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang

kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah

kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa

ciuman selamat malam,

17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa

yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi

ibu bapa.

18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke

rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat

selalunya lebih penting daripada keluarga.

19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka

tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja.

Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari

sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah

mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar

tangisan anak mereka sendiri.

~LB~Dunia macam-macam

Wednesday, October 12, 2011

Tips Menangani anak Nakal

Tips Menangani Anak Nakal

Untuk menangani anak nakal.Doa memainkan peranan penting dalam pembentukan sebuah keluarga bahagia dan baiti jannati. Sebagai ibu bapa kita perlu sentiasa mendoakan kesejahteraan anak.

Semua kata-kata, keyakinan, doa, harapan dan impian ibu bapa adalah sebenarnya doa dan akan terkesan ke dalam jiwa anak. Doa mestilah disusuli dengan tindakan yang hikmah dalam cara kita
membentuk peribadi anak.


1.selalu amalkan baca 'Ya Latif' sebanyak 7 kali dan dihembuskan kat kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur...

2.kita kena sabar bebanyak...pendekatan moden sekarang ialah jgn menangan anak...tapi slow talk dan pujuk lebih baik disamping byk berdoa pada Allah mintak dilembutkan hatinya

3. bangun pagi..peluk anak sebyk 3x. usapkan kepala & berselawat sambil berniat di dlm hati

(bergantung pd niat kita utk si anak)

4. baca al-fatihah,lbaca surah taha ayat 1-5..dan kemudian baca doa NABi DAUD sebyk 3x

"YA ALLAH LEMBUT KAN HATI ANAKKU (SEBUT NAMA)..SEBAGAIMANA ENGKAU

LEMBUTKAn NABI DAUD AKAN BESI" dan hembuskan makanan/minuman atau kalo

anak masih menyusu..hembuskan pd susu.

5. Untuk membantu anak mudah belajar dan menelaah pelajaran, baca zikir Ya-Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19, surah as-Syura bermaksud: “Allah Maha Lembut kepada hamba-Nya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”


Sebaiknya dibaca selepas Subuh iaitu dibaca pada pada air pada semua botol air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.

6.Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200, surah Ali Imran bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. Semua ini insya-Allah adalah doa pelembut hati.

Begitu juga, Surah Toha ayat 1-8, surah ar-Rahman ayat 1-4 dan surah al-Insyirah dibaca dalam kegiatan lain seperti ketika menemani anak menelaah buku dan membaca al-Quran.

7. Bagi ibu yang bercita-cita mendapat zuriat yang baik, elok amalkan ayat 38, Surah Ali-Imran iaitu doa Nabi Zakaria bermaksud: “Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhan-Nya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.”

8.Kita juga digalakkan menyentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Petua membaca doa dan harapan ketika anak baru lelap kerap saya amalkan apabila anak ada masalah emosi atau tingkah laku.

9.Selepas solat lima waktu, amalkan doa daripada ayat 74, Surah al-Furqan bermaksud: “Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang yang (mahu) bertakwa.”

Ayat 40, Surah Ibrahim bermaksud: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang, dan zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doaku.”

Jadikanlah doa cara berkesan membentuk peribadi anak-anak. Doa itu senjata mukmin.

KELEBIHAN SURAH AL WAQIAH

SURAH AL-WAQI’AH

Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w.,
mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Waqi’ah pada tiap-tiap malam, insya’Allah tidak akan merasai kepapaan.
Mereka yang membacanya sebagai wirid, insya’Allah akan beroleh kesenangan selama-lamanya.
Mereka yang membacanya sebanyak 14 kali setiap lepas solat As ar, insya’Allah akan dikurniakan dengan rezeki yang banyak.
Selepas solat Isyak, ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqi’ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Dalam hati, niat untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga kita.
Makna Surah Al-Waqi’ah Ayat 35-38 ialah : “Sesungguhnya, Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.

WANITA itu LEMBUT ..bukannya LEMAH!



Ujar lelaki, wanita itu lemah
Ujar wanita, mereka adalah lembut
Antara Lemah dan Lembut.....
Besar perbezaannya

Namun ada yang tidak rela mengakuinya
Telah ditakdirkan ...

Kerana lembut, wanita tidak gemar perbalahan..
Kecuali jika terpaksa, lalu wanita pun diam
Diam seolah-olah menerima...
Dalam diam, wanita gigih melaksanakan kewajipan

Dalam diam, wanita terus-terusan bekerja
Di pejabat sebagai kerani... di rumah sebagai suri
Dari sebelum tercalit garis putih di subuh hari
Hingga jarum jam tegak bertindih jari

Lelaki yang mengaku kuat, celik mata sarapan sudah terhidang
Apabila pulang dari pejabat... di kerusi malas longlai terlentang
Isteri dikatakan lemah... bergelut di dapur memasak
Suami yang mengaku gagah... bersantai di hadapan TV tidak bergerak

Selesai memasak wanita menguruskan anak-anak
Menyapu sampah, mengemas rumah yang berselerak
Lelaki keletihan kerana memandu di jalan sesak
Berehat, menonton TV sambil tergelak

Dalam diam wanita dianggap lemah... terus berlumba dengan masa
Memandikan anak, melipat pakaian dan membasuh baju
Kakitangan semua digerakkan dengan laju
Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai layu

Sebelum solat Magrib untuk sujud...
Menyembah yang Satu
Makanan sedia terhidang di meja makan...

Selesai kerja rumah, anak-anak diajar mengaji
Sedang suami tersandar semula seperti tadi
Sebagai isteri kesetiaan wanita sentiasa diuji
Dalam diam semua tugas rumah segera dibereskan

Lelaki terpelajar celik hati... ingin menghapuskan diskriminasi
Lantang membela nasib wanita....
Memberi kesedaran supaya segera bangkit
Meminta lelaki jangan lagi memperlakukan wanita mengikut adab tradisi

Hukum agama telah terpapar
Tugas suami mengemas rumah,menjaga anak
Membasuh pakaian,menyediakan makanan
Jika suami tidak terdaya melakukannya
Seorang pembantu wajar disediakan

Lelaki yang hanyut dalam keasyikan
Tidak mampu menerima perubahan
Rela bertahan bagaimana jua
Asalkan cara hidup tradisi terus dinikmati

Dalam diam
Wanita yang sering dianggap lemah
Meneruskan hidup dalam segala kekuatan

Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,
Jika diri tak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setulus ZULAIKHA,
Jika kasih tak seikhlas YUSUF,
Tak perlu diri mengharap kasih SARAH,
Jika tak seteguh IBRAHIM,
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH,
Jika diri tak sesempurna RASULULLAH S.A.W,

Tiada guna punya MATA kalau tidak dapat MELIHAT,
Tiada guna punya HATI kalau tidak tahu MENILAI....

KECANTIKKAN WANITA

KECANTIKAN WANITA

Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkanlah kata-kata kebaikan.

Untuk mendapatkan mata yang indah, carilah kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai.

Untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing,bagikanlah makanan dengan mereka yang kelaparan.

Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari.

Untuk mendapatkan sikap tubuh yang indah, berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan, dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian.

Manusia, jauh melebihi segala ciptaan lain. Perlu senantiasa berubah, diperbaharui, dibentuk kembali,dan diampuni.

Jadi, jangan pernah kecilkan seseorang dari hati anda. Apabila anda sudah melakukan semuanya itu, ingatlah senantiasa. Jika suatu ketika anda memerlukan pertolongan, akan senantiasa ada tangan terulur.

Dan dengan bertambahnya usia anda, anda akan semakin mensyukuri telah diberi dua tangan, satu untuk menolong diri anda sendiri dan satu lagi untuk menolong orang lain.

Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakan, bukan pada bentuk tubuh, atau cara dia menyisir rambutnya.

Kecantikan wanita terdapat pada mata, cara dia memandang dunia. Karena di matanya terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat berkembang.

Kecantikan wanita bukan pada kehalusan wajah. Tetapi pada kecantikan yang murni, terpancar pada jiwanya, yang dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta dia berikan. Dan kecantikan itu akan tumbuh sepanjang waktu.

Kecantikan wanita ada pada sikap lembutnya, yang terpancar dari keihlasan hati dalam merawat dan menjaga keluarga "Wanita yang cantik Adalah Wanita yang bisa menjaga harga dirinya"

Thursday, May 5, 2011

Cermin Diri


1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.

2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.

3. Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan.

4. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa, kecuali orang yang mukmin.

5. Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, nampak di mukanya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.

6. Orang yang sudah hilang sifat marah (dayus), cepat melahirkan sifat marah (lemah mujahadah). Orang yang ada sifat marah tapi dapat disembunyikan kecuali di tempat-tempat yang munasabah inilah manusia normal.

7. Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita itu hamba itu penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawaduk, malu, khusyuk, takut, hina dan lain-lain lagi sifat kehambaan.

8. Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.

9. Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus hati kita dengan ALLAH, ini adalah hakNYA pula.

10. Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat sesuatu kebaikan.

Saturday, April 23, 2011

Blueberry Cizkek


eeee..sangat kedekut topping la ini olang..hahaa...aku tkut nk boh byk2 daa..';p

(respi dr kak Zu@SemanisGula)


Bahan-bahan:
200 gm biskut marie + 150 gm butter cair..@
200 gm biskut digestive + 100 gm butter

* Kisar kering biskut marie. Campurkan dengan mentega cair dan tekan padat dalam loyang. Sejukkan dalam petiais selama 20minit or so.

Isian kek:
250gm cream cheese
40g gula halus

30gm tepung gandum
3 biji kuning telur
150gm yogurt asli ...saye letak whipping cream 100 gm.

3 biji putih telur
60gm gula halus

250 gm pie blueberry filling (ade bijik2 skali )

Cara-cara:
1. Putar cream cheese hingga ringan. Masukkan gula halus dan putar lagi hingga sebati.
2. Masukkan tepung gandum dan putar lagi hingga sebati.
3. Masukkan 3 biji kuning telur dan terus putar hingga sebati.
4. Tambah yogurt asli dan putar hingga licin.
5. Di dalam bekas yg lain, pukul putih telur hingga berbuih dan kembang. Masukkan gula
dan putar lagi hingga kental. Masukkan ia ke dalam adunan keju di atas.
6. Sapukan inti strawberry (atau jem strawberry) ke atas dasar kek biskut marie tadi.
Kemudian tuangkan adunan cream cheese.
7. Bakar pada suhu 160 drj di dalam dulang berisi air (kaedah bain-marie) selama 60 minit atau sehingga kekuningan.
8.Keluarkan kek dari oven dan biarkan sejuk. Simpan dalam petisejuk selama 5 jam atau semalaman.

kek coklat moist lapis keju




xdo kojo cari kojo..itu le yg aku rasa masa membaking kek ni....asalnye plan nk buat marie cizkek..tp malas nk kluar beli buah lemon ngn whip cream..aku belasah jer..jadikan lapis kek coklat moist....(anak tanya..kenapa mama x buat cizkek biasa)hehe..kek ni pun sedap le jugak..torai le..heheh :D
Bahan2nye....
11/2 cwn tepung gndum
1 cwn gula*

1cwn serbuk koko*
1 cwn susu pekat*

1 cwn susu cair/kalau xde boh air msk jer*
1 cwn minyak masak/apa2 jer*
3 biji telur
1 sudu teh soda bikarbonat

1 sudu teh baking powder

Untuk lapis ciz..
250gm cream ciz
70gm gula

2 biji telur
1 sudu tepung

Caranya..
Cairkan bhn2 bertanda( * )ats api perlahan...kacau sebati ketepikan..

Ayak tepung+soda+baking..ketepikan

Pukul telur smpai kembang/saya blender jer

Kemudian campur semua adunan tadi...kacau perlahan2...dh sebati bahgi 2 (smpan sedikit utk hias ats ciz nnt)

Untuk bahan ciz...
Campur jer semua..pukul smpai kembang/sy blender jer...
kemudian bahagi 2

lepas tu kukus lah adunan selapis demi selapis mcm biasa... mulakan lapisan koko pertama lebih kurang 10 min..masukkn lapisan ciz...5min...ulang koko lg 10 min...ciz lagi...last sekali kukus 10-15min..siap.

Wednesday, March 9, 2011

Wanita Solehah: Di manakah mereka...?
by Ustaz Mohd Fadli Yusof

Wanita menjadi perhiasan, suatu yang tidak boleh tiada di dunia. Tanpa kehadiran wanita, akan sunyi dan muramlah suasana di muka bumi ini. Itulah keistimewaan wanita, insan yang melahirkan semua manusia. Lebih istimewa lagi kalau wanita itu solehah; dia jadi penghibur kepa...
da suami, pendidik kepada anak-anak, dia memeriahkan rumahtangga dan negara, turut membantu tugas-tugas suami.


Sabda Rasulullah ﷺ: "Dunia adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah" -(HR. Muslim)


Dalam kelembutan wanita solehah tersimpan satu "super power" yang mampu mengharmonikan rumahtangga, keluarga, masyarakat dan negara. Iman mereka yang kental meyebabkan mereka terpilih sebagai wanita contoh. Wanita-wanita beginilah yang diidam-idamkan. antara ciri-ciri yang ada pada mereka ialah:


1. Beriman yang sempurna.

2. Kuat bersembahyang (fardhu dan sunat).

3. Banyak berzikir dan membaca Al Quran.

4. Kuat berpuasa.

5. Mencintai akhirat lebih daripada dunia.

6. Lebih suka memberi dari menerima.



Dalam Al Quran Allah ada menyebut tentang ciri-ciri wanita yang baik (solehah).



Firman-Nya:



عَسَىٰ رَبُّهُ ۥۤ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبۡدِلَهُ ۥۤ أَزۡوَٲجًا خَيۡرً۬ا مِّنكُنَّ مُسۡلِمَـٰتٍ۬ مُّؤۡمِنَـٰتٍ۬ قَـٰنِتَـٰتٍ۬ تَـٰٓٮِٕبَـٰتٍ عَـٰبِدَٲتٍ۬ سَـٰٓٮِٕحَـٰتٍ۬ ثَيِّبَـٰتٍ۬ وَأَبۡكَارً۬ا



"Jika Nabi menceraikan kamu, boleh jadi Tuhannya akan memberi ganti kepadanya dengan isteri-isteri yang lebih baik (solehah) daripada kamu, yang patuh, yang beriman, yang taat, yang bertaubat, yang mengerjakan ibadah, yang berpuasa, yang janda atau perawan." (Surah At Tahrim: 5)



Sabda Rasulullah ﷺ: "Apabila seorang isteri telah mendirikan solat lima waktu dan berpuasa bulan Ramadhan dan memelihara kehormatannya dan mentaati suaminya, maka diucapkan kepadanya: Masuklah Syurga dari mana-mana pintu Syurga yang kamu kehendaki. (Riwayat Ahmad dan Tabrani)



Itulah ciri-ciri yang ada pada wanita salafussoleh, wanita contoh yang patut diikuti. Yakni wanita-wanita yang kuat beriman, banyak ibadahnya, cinta akhirat lebih dari dunia, berlapang dada, bertolak ansur, berakhlak mulia dan lain-lain.



Itulah ciri-ciri penting yang menjadi asas pembentukan wanita mukminah, yang dengannya wanita itu akan menjadi tiang yang akan meneguhkan negara, menjadikan negara aman dan makmur dan mendapat keampunan Allah.


Apakah ada selain iman (yakni rasa takutkan kemurkaan Allah dan takutkan seksa Neraka), yang boleh menundukkan nafsu wanita daripada tercebur ke lembah maksiat, daripada sifat keji, ego, kontrol suami, sombong dan menyalahgunakan kedudukan serta kebolehan yang ada padanya? Tentu tidak!


Imanlah benteng yang paling kuat untuk menyelamatkan kaum wanita. Dengan iman, menjadikan kaum wanita itu pemalu dan bermaruah serta taat setia pada Allah, Rasul dan suami. Sanggup tinggal di rumah, mengemas rumah, melayan suami dan anak-anak.


Sanggup tutup aurat dan tidak bebas dengan lelaki ajnabi. Cukup dengan pemberian suami, tidak minta yang tidak ada. Tidak mengongkong suami, tidak bertanya dengan soalan-soalan yang menyusahkan suami. Taat dan tidak mempersoalkan suami selagi masih mengikut syariat Allah.


Tidak bermewah-mewah, tidak membazir, tidak menunjuk-nunjuk dan tidak berlumba-lumba untuk menimbunkan harta dunia.


Kaum wanita menjadi tiang negara dan sama-sama menegakkan hukum Allah di muka bumi ini. Itulah wanita yang jadi ibu mithali, yang tangannya boleh menggoncangkan dunia. Sumbangannya boleh mengubah dunia daripada jahiliah kepada Islam.


Dan ini hanya boleh dibuat dengan iman dan Islam.


Jadi perjuangan wanita yang utama ialah mencari iman. Seminar, diskusi, forum, dialog, pidato dan kempen-kempen oleh kaum wanita, bentuknya hendaklah diarahkan kepada memperkatakan dan mendapatkan iman. Itulah satu-satunya yang benar-benar menjamin kemuliaan sumbangan wanita kepada agama dan masyarakat.


Wanita-wanita beginilah yang mengharmonikan sesebuah rumahtangga, melahirkan masyarakat yang aman damai dan membantu membentuk negara yang makmur. Di manakah mereka...?

Sunday, February 20, 2011

Mari Mar..Auwwwww!!!!






Dah lama x buat agar2 ni...coca panas cengini baru 'R' dtg....hehe..:D
Resipi agak2 jer ler....:)
sediakan agar2...(masak cam biasa tp bg pekat sket..)
...gula merah..gula putih..pati santan..sedikit garam sesedap rasa...
Bila agar2 dah hancur sume..amik 1 cwn....campur ngn pati santan 1 cwn jugak..pnskan kejap atas api kecik..(jgn smpai mndidih)masukkan garam...dh siap boh dlm aisbox(bg cpt beku)
Agar2 yg lebih td tu..tmbah air sket..masukkan gula putih..gula merah...dah siap..masukkan dlm bekas....potong agar2 santan td tu kecik2..tuang dlm agar2 gula merah...siapp..biar sejuk dlm pt ais..

Saturday, February 19, 2011


Orang yang bahagia itu akan selalu.......
>>>>menyediakan waktu untuk membaca,kerana membaca itu sumber hikmah,

>>>>>menyediakan waktu untuk tertawa, kerana
tertawa itu muziknya jiwa,

>>>>menyediakan waktu untuk berfikir, kerana berfikir itu pokok kemajuan,
>>>>menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan,
>>>>>menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu

@@@@@dan@@@@@

>>>>menyediakan waktu untuk beribadat kerana beribadat itu ialah ibu daripada segala ketenangan jiwa.

Wednesday, February 16, 2011

PETUA KECANTIKKAN

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah pergerakan. Perbanyakkan solat. Ketika solat, kita menggerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do'a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).-Doa tgk cermin~


4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS iaitu selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.
Wallahu a'lam

Tuesday, February 15, 2011

Salam Maulidur Rasul 1432


SALLALLAHU 'ALAIHI MUHAMMAD..SALLALLAHU 'ALAIHI WA SALLAM

Memperingati kelahiran Rasulullah (s.a.w) akan membuatkan hati kita tergerak untuk berselawat keatas Nabi (s.a.w) dan memuji baginda yang merupakan satu perkara yang diarahkan oleh Allah di dalam ayat,

"Sesungguhnya Allah dan para Malaikat berselawat keatas Nabi, wahai orang-orang yang beriman ! berselawatlah kamu dan berilah salam keatasnya" (Al-Ahzab:56).
Berkumpul beramai-ramai dan mengingati Nabi (s.a.w) akan membuat kita mudah untuk mendoakan baginda serta berselawat dan memuji-muji baginda.

Thursday, February 10, 2011

Kek Pisang Berkismis


Saya adjust2 tmbh buah2 kering dalam kek ni lagi sedap rupanye..
.cubalah..senang jerr...:)

Bahan2nya....
1cwn gula
1 cwn pisang emas ranum(dilecek)
1 cwn minyak masak/mentega cair
13/4 cwn tpg gandum
1/4 cwn tpg jagung
3/4 cwn kismis/buah2an campuran

3 biji telur
1 sudu teh baking pwder

1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen vanila
secubit garam
(tmbh sedikit badam cincang jika suka)

Caranya...
---->Ayak tepung+soda+baking
---->Pukul telur dan gula hingga kembang(blender jer)
---->masukkan minyak..kacau
---->Kemudian masukkan tepung...kacau sebati
---->Masukkan kismis/buah2an campuran tadi kacau dan masukkan dlm loyang yg tlh disapu minyak terlebih dulu...
----->Bakar dalam suhu 180'c..selama 45 minit.

Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan

tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?

Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada dan

sentiasa menunjuk-nunjukkan hartanya.

Siapakah orang yang rugi?

Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun

masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?

Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati

membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata

memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?

Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak

membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?

Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak

kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa

neraka.

Siapakah orang yang sibuk ?

Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu

solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi

Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumannya?

Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa

musibah lalu dia kata 'Inna lillahi wainna illaihi rajiuun.' Lalu sambil

berkata,'Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini', sambil mengukir

senyuman.

Pulut Nyoq Tabuq

fav dadi saya



Pulut nyok tabuq...kena plak ngn ikan gelama masam..mkn panas2 tu...perghhh!!
....ni fav dadi saya....kalau balik kg dulu2 mak suka masak pulut tabur ni....sedap wehh!! tp xtau le knape sy jarang nk msak cengini walaupun fav sy dan anak2 jugak...maybe sbb dok rasa makanan camni sesuai bila kt kampung aje kot..hihi...rindu kat kampung plak bila msak2 camni...

Wednesday, February 9, 2011

Corat-Coret


Dah lama x post sum'thing kt blog ni.....bukannya sibuk sangat pun cuma xde dok terai respi2 baru...(sdg berdiet la kunun)asik dok meroti ajer..x larat dh nk tempek gambar roti ajer..asik2 roti..asik2 roti ajer yg kuar....hihii
Tangan ni rasa tergedik2 nk try respi2 yg terpampang diblog kenkawan..tgk sume nyer telioq...pandai betul dorg masak...cun melecun nampak!saya ni jenis kalo buat janji boleh dimakan ajer...cun2 belakang kira..pastu bila amik gmbr nk tunjuk kt kwn2 mula le rasa x pueh ati sbb x cun...;p
Kek pun dah lama x buat..anak2 x suka sangat makan kek..kalau roti cpt le abes..sy lak x larat nk mnguli hari2...mau lengan ni dh tahap leh masuk gusti lengan dah aper...tp no hal beb....eden gumbira sbb anak2 n encik suami suko sgt mkn roti....mula2 blaja meroti dulu rsa tergedik2 gak nk bread maker tp bila dah byk kali meroti rasa x perlu la kot bm...feel menguli tu ..asikk donggg!!
sebenarnya saya x tahu pun kt blog pun kita leh dpt kawan2 baru....(sy dh lama ada blog..tp utk smpn gmbr2 sndiri ja..xde follower). Rupanya mcm2 ade ye ...:) best jgk bila blogwalking..jenguk sana sini..tgk blog kenkawan yg mcm2 karer....yg penting byk ilmu yg manfaat boleh dikongsi...
wassalam.....

Wednesday, February 2, 2011

Lucky Giveaway by Littleimie


My first GA......

Lucky Giveaway by Littleimie..mana tau kot ader rezki...cuba2 le terjah.....syarat2 selanjutnya sila klik disini.......http://twenty2december.blogspot.com/2011/01/lucky-giveaway-by-littleimie.html

Tuesday, February 1, 2011

Cinnabon Cinnamon Bun




Akhirnya terhasil la jugak roti Cinabon Cinanom Roll...sedap sangat tau...
Respinyer..dicopy dr fb k mimi
Roti boleh guna resepi pilihan.

Doh di canai nipis melebar.

filling :

sapu majerin/butter
gula paket perang/brown sugar
serbuk kayu manis
raisin/kismis
**kacang walnuts/ hazelnut/pecan

glaze :

2 sudu besar majerin
2 sudu besar cream cheese
3 sudu besar gula icing
vanila sikit
1/4 sudu kecil garam

cara-cara :

1. doh rati di canai nipis melebar.
2. sapu majerin di permukaan doh.
3. tabur rata serbuk kayu manis, gula perang, raisin, dan apa2 nuts pilihan.

Bila dah selesai proses filling, gulung doh rapat2 hingga habis. selepas itu potong dalam 1 1/2 inci sehingga habis. betul2kan sehingga bulat. susun dalam tray dengan susunan 3 dan jgn rapat. bila semua selesai tutup dgn plastik lagi dan biar selama 40 min.

cara-cara buat glaze:

1. panaskan sekejap majerin dan creamcheese. cair saja majerin terus angkat dan kacau cepat-cepat hingga hancur.
2. masukkan gula icing, kacau cepat dan sebatikan.
3. masukkan vanilla dan garam.

Kacau sebati hingga pekat. guna bila roti baru masak.
sapu majerin di permukaan cinnabon dan masukkan ke dalam oven yg telah di panaskan. masak hingga kekuningan. bila dah masak, keluarkan dan terus sapu glaze yg telah di sediakan.

Saturday, January 29, 2011

7 Kalimah

Tujuh Kalimah

Sabda Rasulullah S.A.W" Barang siapa hafal tujuh
kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni
dosa-dosanya walau sebanyak busa/buihlaut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut

4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illabillah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya
>>>dari tafsir hanafi

Monday, January 24, 2011

Berdoalah Kepada Ibubapa

BERDOALAH KEPADA IBUBAPA

“Setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira
masih hidup atau telah tiada ) nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat
kamu” pesanan daripada Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah.

Berdasarkan Hadith Nabi:
“Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari

Huraian hadith:
Jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada).Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa
kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar
mereka berubah).
Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah.
Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh-sungguh, tadah tangan dan
bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru-guru kita dan
mereka yang banyak menolong kita.Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah.

Kesimpulannya:
Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris. Cuma jangan lupa
doakan ibu bapa kita setiap hari. Rezeki bukan sahaja berupa wang
ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan,
kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya).

ROTI KAYE



Owaittt!!dah siap untuk sarapan pagi esok....
Panas2 lagi ni....baru kluar dari oven....

Bahan-bahannya:

400 g tepung roti
...20 g susu tepung
70 g gula kastor
1/4 sudu teh garam
11 g yis segera (sepeket)
40 g mentega
1 sudu besar pelembut roti
1 biji telur (pukul sedikit)
250 ml air
Tepung gandum untuk menguli
Inti sekaya secukupnya


Bahan glis:

1 biji telur + 2 sudu besar susu segar/sejat

Cara membuatnya:
1. Satukan susu tepung dan gula kastor dengan tepung roti. Bubuh garam. Gaul sebati.
2. Masukkan yis dan mentega. Kacau rata.
3. Bubuh pula pelembut roti. Gaul lagi.
4. Tuangkan telur dan air perlahan-lahan.
5. Gaul adunan menjadi doh yang licin dan anjal (selang-seli dengan menambah tepung gandum sedikit demi sedikit hingga ia tidak melekat).
6. Letak doh dalam mangkuk besar . Biar hingga kembang 2 kali ganda (lebih kurang 50-sejam).
7. Uli pada saiz asal untuk buang angin. Bentukkan bulat2 (50g)..boh inti
8. Atur dalam tin pembakar berlengser marjerin. Tutup dan biar naik seketika. Sapu glis dan bakar pada suhu 180°C hingga masak (dalam 20-30 minit).

Suka Suki


Ayam Paprik


Resepi ni diambil dari Yani Myr...ikut respi asalnya xder sayur ... tambah ikut suka hati...
  • 1/2 ekor ayam
  • [ Bahan kisar ]
  • 1 inci kunyit
  • 2 batang serai
  • 10 biji cili padi
  • 3-4 ulas bawang putih
  • 1 inci lengkuas(sy x boh pun)
  • sedikit belacan
  • [ Bahan hias ]
  • 4 helai daun limau purut(xde)
  • 1/2 biji bawang besar dihiris nipis
  • sedikit garam, gula dan perisa
  • 1 keping asam keping

Cara-cara

  1. Bersih ayam dan potong kecik-kecik. Lumurkan dengan sedikit garam.
  2. Goreng ayam sehingga separuh masak
  3. Tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga garing
  4. Masukkan ayam, asam keping, daun limau purut, bawang besar, garam, gula dan perisa serta sedikit air.
  5. Masak sehingga ayam masak sepenuhnya

Friday, January 21, 2011

Cuppy Cake by anak daro den!














































Dah lama anak sulung sy tringin nk buat cupcake..tp mama dia yg x rajin nk ngajar nyer...(sbb mama dia pn x pandai)
so,pagi td sy bt le sket..bg chance le dorg mendeco..tgk le comot comet sume ada..hihii

Lagi Lagi Loti














































Rasanya jari2 ni dh sakit tp itu xde hal..yg penting jom kita meroti lagi..hihii..
roti ni asalnye respi cinnamon bun tp sbb x cukup bahan nye..sy blasah jer mna ado...cinnamon sy gantikan dgn serbuk koko...tmbh badam cincang kt dlm tu..hasilnya ok la jugak...roti ni mmg gebu dn lembut sgt...kalau le dpt buat mcm roti kak mimi tu..aduhaii..best nyer! xpe..lain kali uli lg..kali ni biar lengkap ngn cinnamon dan krim cizz nyerr....hihi

Bahan-bahan:(copy dr fb sue ellen)

400 g tepung roti
20 g susu tepung
70 g gula kastor
1/4 sudu teh garam
11 g yis segera (sepeket)
40 g lemak sayuran
1 sudu besar pelembut roti
1 biji telur (pukul sedikit)
250 ml air
Tepung gandum untuk menguli

Bahan inti:

3 sudu besar mentega cair
40 g gula perang
1/2 sudu teh serbuk kulit kayu manis
80 g kismis

Bahan glis:

1 biji telur + 2 sudu besar susu segar/sejat


Cara membuatnya:

1. Satukan susu tepung dan gula kastor dengan tepung roti. Bubuh garam. Gaul sebati.

2. Masukkan yis dan lemak sayuran. Kacau rata.

3. Bubuh pula pelembut roti. Gaul lagi.

4. Tuangkan telur dan air perlahan-lahan.

5. Gaul adunan menjadi doh yang licin dan anjal (selang-seli dengan menambah tepung gandum sedikit demi sedikit hingga ia tidak melekat).

6. Letak doh dalam mangkuk yang dilengserkan dengan minyak dan tutup dengan cling wrap. Biar di tempat yang hangat hingga kembang 2 kali ganda (lebih kurang 50-sejam).

7. Uli pada saiz asal untuk buang angin. Canai nipis bentuk segi empat panjang.

8. Bahan inti : Sapukan mentega cair di atas doh tadi. Satukan gula perang dan serbuk kayu manis. Taburkan ke atas doh yang telah dicanai. Kemudian taburkan kismis rata-rata.

9. Gulung kemas dari bahagian hujung doh. Selesai menggulung, potong doh setinggi yang anda inginkan (guideline 3 sm).

10. Atur dalam tin pembakar berlengser marjerin. Tutup dan biar naik seketika. Sapu glis dan bakar pada suhu 180°C hingga masak (dalam 20-30 minit).

Thursday, January 20, 2011

Basic Meroti
















Respi nya sy ambil kt KR discussions..by Liza Othman
dh byk kali cuba...mmg sedap

Bahannya..

500gm tepung roti atau 400gm tpg roti+100gm tpg gndum
100gm gula kastor
20gm susu tepung
1 s/k bread improver
1s/k bread softener
4 s/k yis kering(1 bgks)
1s/k garam
1 biji telur
220 air sejuk(peti ais)
80gm butter atau 40g butter+40g shortening


Caranya..
1-satukan bahan2 kering masukkan air dan telur..gaul sebati
2-masukkan butter dan uli sampai doh licin dan elastik
3-perap hingga naik 2x ganda..kemudian tumbuk buang angin dan bentukkan..
4-kemudian perap lagi sampai kembang2x ganda.
5-sebelum bakar sapu telur+sedikit susu segar/cair ats permukaan roti...
6-bakar 20-25 minit 180'c...siap.

Bun kelapa





























Akhirnya sempat jugak snap gambar roti respi dari kak Liza Othman...saya letak inti kelapa..jadi le roti kelapa...yg ni sy uli skejap ajer...x cukup gebunye tp sedap jgk.

Bahannya..
500gm tepung roti atau 400gm tpg roti+100gm tpg gndum
100gm gula kastor
20gm susu tepung
1 s/k bread improver
1s/k bread softener
4 s/k yis kering(1 bgks)
1s/k garam
1 biji telur
220 air sejuk(peti ais)
80gm butter atau 40g butter+40g shortening
sediakan inti jika suka

Caranya..(saya uli guna tgn jer)
1-satukan bahan2 kering masukkan air dan telur..gaul sebati
2-masukkan butter dan uli sampai doh licin dan elastik
3-perap hingga naik 2x ganda..kemudian tumbuk buang angin dan bentukkan..
4-kemudian perap lagi sampai kembang2x ganda.
5-sebelum bakar sapu telur+sedikit susu segar/cair ats permukaan roti...
6-bakar 20-25 minit 180'c...siap.
boleh di pelbagaikan lagi doh roti ni...terima kasih k liza..

Isteri Luar Biasa


Berkahwin dan memiliki sebuah keluarga sentiasa menjadi keinginan seorang wanita.
Jika ditanya pula pada seorang wanita yang baru mendirikan rumahtangga, kebanyakannya ingin menjadi isteri yang baik kepada suami dan ibu yang baik kepada anak-anaknya.
Antara lain harapan yang diletakkan ialah ingin mengekalkan kebahagiaan hingga ke anak cucu, malah ada yang ingin kekal bahagia sehingga ke akhir hayat.
Sekalipun matlamat dan harapan cukup jelas, ramai yang gagal meramal atau menjangka laluannya tidak semudah yang disangka.
Alasannya cukup mudah, jika yang diinginkan ialah kebahagiaan, sudah tentu yang diuji adalah ketahanan dan pengorbanan setiap individu yang inginkan kebahagiaan tersebut.
Bahagia tidak datang secara percuma, juga bahagia bukan sesuatu yang boleh diperturunkan oleh sesiapa kepada sesiapa.
Kebahagiaan perlu diusahakan.
Laluannya perlu difahami, teknik dan strategi perlu dipelajari, rintangan dan halangan perlu dijangka lebih awal, persediaan mental, fizikal dan kejiwaan perlu sentiasa dibina dan ditingkat, kemahiran asas dan tambahan perlu dipelajari, petua dari yang orang yang berjaya dan berpengalaman perlu sentiasa dituntut dan yang penting sekali perhubungan dengan Yang Maha Berkuasa perlu sentiasa dihidupkan.
Bagi seorang wanita yang ingin menjadi isteri yang solehah, mereka perlu jelas dengan apa yang dinyatakan tadi.
Isteri solehah di sisi Allah selayaknya diberi ganjaran syurga. Sementara syurga itu adalah tempat orang yang juga mendapat tempat disisi Allah.
Orang yang mendapat tempat disisi Allah pula bukanlah orang yang sembarangan, bukan orang yang kalah bila diuji, yang melatah bila ditimpa kesusahan dan putus asa bila diuji dengan kesabaran.
Isteri yang solehah boleh dikatakan sebagai isteri yang luar biasa pada masakini.
Pada masa ini terdapat lebih ramai isteri yang biasa-biasa saja dari segi ketaatan dan kepatuhan kepada suami juga biasa-biasa sahaja dari segi ketahanan jiwa dan mentalnya dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai isteri.
Sesuai dengan apa yang diceritakan oleh Nabi dalam Isra' baginda dimana kebanyakan dari penghuni neraka adalah wanita, termasuklah wanita yang derhaka kepada Allah dan suaminya.
Jika sudah itu kenyataannya sudah tentu di dunia kini kita dapat melihat banyak wanita yang bergelar isteri mempunyai ciri-ciri ahli neraka. Juga pada masa yang sama jika terdapat golongan wanita yang mempunyai ciri-ciri ahli syurga sudah tentu sedikit bilangannya.
Maka dari kiraan statistiknya kumpulan yang terkeluar dari populasi yang ramai atau yang biasa dinamakan sebagai kumpulan yang luar biasa.
Dalam konteks sebuah perkahwinan, kedudukan wanita atau isteri di sisi suaminya adalah sebagai pembantu atau suri dalam kehidupan. Jika suami ibarat raja yang boleh bertitah dan mengeluarkan perintah, isteri pula umpama menteri yang menerima segala arahan dan wajib mentaati serta merealisasikan perintah tersebut.
Dalam ertikata yang lain, isteri bertanggungjawab mentaati perintah suami.
Dalam Al-Quran jelas menyatakan perkara tersebut dimana isteri wajib mentaati suami selagimana perintah suami tidak bercanggah dengan perintah Allah Taala.
Isteri yang luarbiasa perlu lulus segala ujian. Ujian seorang isteri terletak dibawah kemampuannya mentaati perintah Allah dan juga perintah suaminya. Isteri yang ingin lulus dengan jayanya perlu mengetahui beberapa perkara yang menjadi kunci atau asas kejayaan.
01.Pertama, isteri perlu meletakkan Allah sebagai pusat ketaatan yang tertinggi dan utama atas segala-galanya.

Sementara suami wajib ditaati selagi apa yang diperintah tidak menyalahi atau membelakangi ketaatan isteri kepada Allah.
Dalam ertikata lain, isteri perlu tahu dan faham bahawa ketaatan beliau kepada suami adalah kerana Allah memerintahkan beliau untuk berbuat demikian, bukan kerana suami yang mengkehendaki sedemikian.
Adalah penting untuk isteri memahami perkara ini kerana kebanyakan isteri yang 'biasa-biasa' mudah merasa putus asa untuk terus mentaati apa yang dikehendaki oleh suami terutama apabila keinginan suami bercanggah dengan keinginan sendiri atau suami tidak membalas ketaatan dan kebaikan yang isteri lakukan.
Isteri yang luarbiasa mempunyai matlamat yang juga luarbiasa atau yang tidak dapat dilihat oleh isteri yang 'biasa-biasa'.
Jika isteri yang 'biasa-biasa' melihat hubungan antara suami dan isteri sebagai interaksi antara pasangan bercinta, isteri yang luarbiasa melihat hubungan tersebut dan interaksi antaranya sebagai ibadah kepada Allah Taala.
Maka tidak kiralah samada suami membalas atau tidak kebaikan yang dilakukan, isteri sebegini tidak akan berhenti dari terus melaksanakan kewajiban yang ditetapkan oleh Allah Taala.

02.Kedua, isteri perlu sentiasa menjana kekuatan mental dan spiritualnya.
Tanggungjawab seharian seorang isteri sangat mencabar kekuatan jiwa. Apatah lagi jika isteri tersebut bekerjaya. Tuntutan tanggungjawab yang berterusan mudah menekan perasaan naluri isteri yang secara fitrahnya sememangnya lembut dan halus.
Lebih mencabar lagi jika isteri tersebut mempunyai suami yang kurang sensitif atau kurang bertimbangrasa dalam hal-hal berhubung tanggungjawab di rumah.
Walau apapun keadaannya, apa yang dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada seorang isteri akan kekal sebagai tanggungjawab yang bakal disoal di akhirat kelak.
Dalam ertikata yang lain, sekalipun isteri tersebut bekerja, tidak sekali-kali dia terkecuali atau dikurangkan dari tanggungjawab asasnya terhadap rumahtangganya.
Dalam keadaan ini jika tekanan tidak dapat dikurangkan seorang isteri yang luarbiasa akan sentiasa meningkatkan kekuatan mental dan spiritualnya melalui hubungannya dengan Allah Taala.
Semakin kuat tekanan, semakin rapat hubungannya dengan Allah. Sebagaimana yang disabdakan oleh Rasullullah s.a.w;
"Barangsiapa menjadikan semua kebimbangannya kepada satu kebimbangan (akhirat) Allah akan melenyapkan semua kebimbangan keduniaannya, dan barangsiapa yang membimbangkan tentang hal-hal keduniaan, Allah akan membiarkannya tenggelam dalam kebimbangannya"
Dalam sebuah hadis Qudsi Allah berfirman yang kira-kira bermaksud:
"Wahai anak Adam! Luangkanlah masa kamu untuk beribadah kepadaKu dan Aku pastinya akan memenuhi dadamu dengan kekayaan dan kesenangan (iaitu merasa puashati dan bebas dari kesusahan) dan membebaskan kamu daripada bergantung (pada orang lain untuk keperluanmu) tetapi sekiranya kamu tidak melakukannya maka Aku akan memenuhi dadamu dengan perasaan gelisah dan rasa bersalah dan tidak akan membebaskanmu daripada bantuanmu (dan keperluan)."
Dengan kata lain, semakin bertambahnya kekayaan, kamu akan bertambah bakhil dan kamu akan sentiasa dalam kebuntuan.
Isteri yang luar biasa menjadikan Allah sebagai tempat mengadu, tempat bergantung dan memohon kekuatan.
Dalam keadaan bebanan tanggungjawab yang semakin bertambah; melayan dan memenuhi keperluan suami, mendidik dan mengasuh anak-anak, mengurus kerja-kerja rumahtangga yang tidak pernah berkesudahan, kemudian di tambah lagi dengan tuntutan tanggungjawab kerjaya sudah tentu kudrat manusia biasa tidak termampu untuk menanggungnya sendirian, apatah lagi oleh wanita yang berjiwa halus dan berfizikal lembut.
Dalam keadaan ini hanya Allah sahaja yang mampu memberi kekuatan, tempat mengadu yang menyediakan pemahaman yang amat mendalam dan tempat menggantung doa serta harapan yang tidak pernah mengecewakan.
Isteri luarbiasa mempunyai pertalian yang luarbiasa dengan Penciptanya.

03.Ketiga, isteri luarbiasa jiwanya penuh dengan kasih sayang.
Kasih sayang tersebut sentiasa mendorongnya untuk memberi berbanding menerima, memahami berbanding menuntut orang lain memahaminya, mengutamakan berbanding diutamakan, berkorban berbanding mengharap orang lain berkorban untuknya.
Isteri sebegini sedar dimana beliau dapat menyalurkan kedukaan dan keluhan agar tidak sampai nampak pada pandangan suami apatah lagi menyusahkan suami.
Bagi seorang isteri yang luarbiasa akhlaknya, tanggungjawabnya lebih utama dari hak yang perlu dituntut. Tanggungjawab akan dikira di depan Allah berbanding dengan hak.
Isteri solehah lebih gusar jika tanggungjawab sebagai isteri dan ibu tidak dipenuhi olehnya berbanding dengan hak yang perlu diterima.
Isteri solehah lebih gusar jika kemuraman dan kemasaman wajahnya menyusahkan suami berbanding menuntut suami melayani perasaan dan kekecewaannya. Dalam ertikata yang lain, isteri yang luarbiasa juga mempunyai ketahanan mental dan emosi yang cukup tinggi.
Bagi setiap wanita yang bergelar isteri, yang bercita-cita untuk menjadi isteri yang solehah, sebaiknya mengukur kemampuan dan kesanggupan diri sendiri untuk memenuhi ciri-ciri yang dinyatakan tadi.
Jika belum mampu, pertingkatkan usaha. Menjadi seorang isteri merupakan anugerah yang cukup tinggi bagi seorang wanita. Memiliki suami umpama memiliki jambatan bonus untuk meniti ke syurga. Namun tanpa ketaatan terhadap suami umpama tidak menghargai peluang yang ada.
Mengenepikan suami atau menderhakai suami pula, umpama merobohkan jambatan tersebut dan memilih untuk berenang ke syurga. Arahnya sama, namun sayang kemudahan tiada. Isteri yang luarbiasa sahaja yang berjaya tiba ke syurga yang dijanjikan Allah padanya.
Syurga pula ganjaran tertinggi bagi hambaNya yang beriman dan bertaqwa. Apa yang perlu diingat selalu, sesuatu yang bernilai tinggi tidak diberi secara percuma juga tidak murah harga dan nilainya.